zaterdag 7 februari 2009

Vulpen

Eigenlijk nog belangrijker dan een nieuwe computer:
een nieuwe vulpen.

Daarmee begint een tekening iets te worden. 
Eerst een potlood schets (kan trouwens ook al leuk zijn), 
en dan beginnen met het 'echte' werk, het 'tekenen'. 
Dat doe ik het liefst met een lekkere vulpen.

Al 32 jaar tekende ik met mijn trouwe Shaeffer. Die kreeg
ik ooit, toen ik 11 jaar werd.
De inkt patronen waarmee je deze pen vult zijn vijf jaar
geleden uit de handel genomen. De voorraad die ik destijds
nog op de kop wist te tikken raakt op, maar ook 'oud'.
De hele tijd raakt de vulpen verstopt, omdat de inkt indikt.

Bij de vulpennen winkel werd mij een Sailor aangeraden.
Een prachtige klassieke pen. De pen zelf is van goud (tralala).
Ik moet zeggen: hij werkt heerlijk.

'Sailor' is van japans fabrikaat. 
In 1911 leerde Kyugoro Sakata uit Hiroshima de vulpen
kennen. Een goede vriend van hem, een engelse zeeman, bracht
er één voor hem mee. 
Volgens goed japans gebruik besloot Sakata het idee
van de vulpen over te nemen, en een uitstekende variant te
ontwerpen voor de handel.
Hij noemde zijn bedrijf naar de engelse vriend, 'Sailor'.


1 opmerking:

markdemey zei

Inderdaad een heerlijke én democratische vulpen!