vrijdag 3 oktober 2008

De Chinese drummer


Dit is een ontwerp voor de nieuwe CD cover van de Kantonese 
drummer Tjom Bang Chip. 
Tjom gaat goed. Bracht reeds vijf CD's uit in Europa,meestal via 
het prestigieuze, Parijse Maison des Cultures du Monde.
Samen met de Taiwanese art director Yao Jui-Chung werk ik aan
een concept dat kleur, dynamiek, expressie, futurisme en traditie
samenbrengt in een ritmisch beeld.

Nee hoor, gelul.
Samen met Leander Lammertink ga ik binnenkort weer een 
nieuwe serie affiches voor het Productiehuis Jeugdconcerten
ontwerpen en ik was vandaag een beetje aan het experimenteren.
We moeten immers, voor het nieuwe seizoen, weer een kleine
stijlvariant 'bedenken'.
Vaak is dat een kwestie van flink wat uitproberen. Niet nadenken.
Verschillende materialen gebruiken.

Het gaat natuurlijk over musici. Zo kwam ik op het idee van de
Kantonese drummer. Voorzover ik me herinner heb ik namelijk
nog nooit een chinese drummer gezien.
Wel traditioneel chinees drummen. Maar nooit bij een pop of
jazz gezelschap.
Het lijkt wel net zo uitzonderlijk als een Duitse afhaalmaaltijd.
"We hebben gisteren eten gehaald, bij de Canadees", dat hoor je
nooit iemand zeggen.
Of ligt het aan mij? Wellicht een blinde vlek voor chinese drummers?

Geen opmerkingen: